Методичні доробки



Географічний
       практикум





« Використання ігор на
       уроках географії»

                                                   


                                           Гра « Ім’я на карті »

Демонструю портрети дослідників чиї імена відображені у назвах географічних об’єктів. Називаю ім’я дослідника , пропоную знайти на карті географічний об’єкт  з аналогічною назвою або розповісти про внесок цього дослідника вивчення того чи іншого материка. Наприклад, Ф.Магеллан, А.Веспуччі , В.Берінг, Ф.Дрейк, Х.Колумб.

Гра «Географічна мозаїка» 

Скласти визначення понять, використовуючи запропоновані слова.
1. Вітер, це , повітря, у , горизонтальне, напрямок, рух.
2. Тропосфера, атмосфера, це, шари, нижній.
3. Повітряні маси, це, обсяг, однорідні, властивості, великий, фізичні, повітря.

Гра « Пентагон »

 Це гра по іншому називається « Запитання на виворіт ». Спочатку ставлю запитання « Що це за явище?», « Хто цей мандрівник?», а потім повідомляю п’ять фактів, що стосуються його. Ця гра передбачає інтригу, тому підказки потрібно складати  так, щоб можна було відповісти після оголошення першого-другого факту, але дуже ризикуючи. Для цього повідомляю про задумане щось таке, що можуть знати лише одиниці. Потім надаю  більш знайому інформацію. Після цього наводжу ще більш простішу інформацію. Остання з підказок має пояснити все. 
                   Запитання
1.Він народився в Генуї 1446року в родинні ткача, молодість провів у плаваннях Середземним морем і Атлантичним океаном.
2. З пропозиціями щодо проведення ризикованих експедицій звертався до португальського та іспанського королів.
3.Дав назву острову Сан-Сальвадор, а місцеве населення назвав індіанцями.
4. Здійснив чотири подорожі через Атлантичний океан.
5 Його ім’ям названо країну в  Південній Америці.       
                                                                                         ( Христофор Колумб)

Гра « Пошта »

На дошці записані назви океанів:
Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий. На картках відповідного кольору – географічні об’єкти . Четверо учнів працюють  біля дошки, класифікуючи об’єкти відповідно до океану, до якого вони належать. Маріанський жолоб, Бермудські острови, Нова Земля, течія Гольфстрім, Карське море, Берингова протока Гвінейська затока, Норвезьке море, Карибське море течія Західних Вітрів, Магелланова протока, Пуерто-Ріканський жолоб, о.Мадагаскар….

Гра « Поміркуйте  »

Ця словесна гра допомагає привернути увагу учнів до вивчення важких тем, але сприяє формуванню розвитку дитини.
Учням потрібно відгадати яке це місто чи обласний центр, потрібно пояснити, що вони знають про цю назву.
1.     о-т-р-а –місто в Сумській області.
2.     ж-т-м-р – обласний центр.
3.     п-и-у-и – місто в Чернігівській області.
4.     к-н-т-п – місто в Сумській області.
5.     б-л-р-д – місто в Одеській області.
6.     п-л-а-а – обласний центр.
7.     у-г-р-д –обласний центр.

Гра «Трамвайчик»

Учнів  розподіляю на 5 груп:
1-    готує виступ з певного питання;
2-    доповнює;
3-     готує запитання до теми або проблеми;
4-    робить рецензію;
5-    робить опорну інформативну схему до тами, що обговорюється.
    Коли йде обговорення інших питань, то групи міняються ролями  (кожна група повинна побувати в ролі доповідача, рецензента і т.д.)
     Учні умовно переміщуються вагонами   « класного трамвайчика».
               Питання для обговорення
1.       Географічне положення, природні умови, ресурси Німеччини.
2.       Історична довідка, державний устрій.
3.       Населення.
4.       Господарство:
-         промисловість;
-         сільське господарство;
-         транспорт.
5.       Розвиток  туризму, культури, освіти.
6.       Вплив об’єднання ФРН і НДР на економічний розвиток. Економічні відносини з іншими країнами.


Гра « Знавець карти»

Учні повинні за назвами географічних  об’єктів  визначити країну . Клас ділю на дві групи, яким  почергово задаю запитання.

* м. Валенсія, р. Тахо, м. Сарагоса   ( Іспанія)
* м.Краків, Карпати, р.Вісла             (Польща)
* Юрмала, р. Даугава, м. Лієпая       ( Латвія)
* р. Везер, м. Бремен, р. Рейн         (Німеччина)
Альпи, р. По, р. Тібр, р. Сальсо      ( Італія)
Порт Клайпеда, р.Няріс,м. Шуляй   ( Литва)

Гра « Заморочки з бочки»

    На аркушах паперу пишу завдання , що передбачають коротку відповідь.
1.  Тут майже ніколи не буває дощів. Середньорічна кількість опадів – 7мм.. якщо випадає дощ, то він є справжнім лихом: руйнуються цегляні будинки, провалюються дахи. Де спостерігається таке явище? ( В пустелі Атакама).
2. Це дерево в народі називають «зламай сокиру». А чи справді це так? Як називається дерево? ( Кебрачо).
3. Чому герої роману Жуля Верна  «Діти капітана Гранта» у пошуках потерпілих на морі були змушені відвідати всі материки,   крізь які проходила паралель 37 11  пд.ш.? на яких материках вони побували?( текст був пошкоджений, залишилась тільки широта місцевості, де корабель зазнав аварії. Герої роману відвідали Австралію, Африку, Південну Америку )

Гра « Перелякані букви »

Поняття або визначення зашифровую . міняю букви місцями. Пропоную учням розшифрувати. Читає той, хто перший здогадався.
Наприклад, реПед нямнатчи нитик щекра її видипросьти, минайотисьоз з її льнотутиюр інстокою, юієціатона, мостзмі, дмоперевою ат мяннечюлказ.




 Презентація "Вітер"


З практики
 використання інтелектуальних ігор
 на  уроках географії
 у 6 класі по темах: «Атмосфера» та «Гідросфера»
  
СУЧАСНИЙ УРОК ГЕОГРАФІЇ:ПОШУКИ І РІШЕННЯ
Реформування освіти в Україні потребує внесення змін в конструюванні змісту, цінність якого ставиться в залежність від того, наскільки він що вирішує сучасна школа, чільне місце займає завдання всебічного розвитку особистості школяра. Воно підпорядковує у своїй сутності розгляд ряду філософських, наукових, практичних та естетичних площин освіти, проекція вирішення яких вбачається у реалізації навчальних дисциплін на сучасному рівні.
Думка про те, що уроки географії вирізняються з-поміж усіх інших навчальних предметів загальноосвітньої школи, не потребує доказів. Саме географія виконує головну роль у формуванні світогляду, характеру й особистісних якостей, естетичних смаків учнів. Високе мистецтво слова допомагає читачам усіх вікових груп пізнати великий і складний світ, себе у ньому, осмислювати людські стосунки й знаходити шлях до “царства” Краси та Істини, вибудовувати храм Духовності.
Метою сучасного уроку стає вже не нагромадження знань, а пошукова діяльність, спрямована на формування умінь і навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі. Нового звучання набуває не стільки констатація проблеми, скільки доцільність і шляхи її розв’язання. А відтак нового акценту варта співпраця на уроці вчителя і учня, що будують свою навчально-пізнавальну роботу. Саме тому в полі зору педагога є  вирішення проблеми, як допомогти дитині осягнути перш за все саму себе, відчути радість від свого розуму, емоцій, своєї неповторності, а відтак відповідні відчуття, що дають спілкування з природою. Вдається реалізувати такі завдання лише на уроках співтворчості, побудованих на абсолютно паритетних умовах, де вчитель і учень як рівний з рівним намагаються осягнути в спільній праці вершини прекрасного. На учителя покладаються організаторські функції: як скерувати роботу, у яке русло направити думки, що необхідні для розуміння і які неможливо пропустити, і т.д.
Урок географії надзвичайно багатогранний. І насамперед – це урок образного сприйняття світу як найбільш яскравого й доступного для дитини. Він заставляє працювати уяву, фантазію, розвиває розумові, пізнавальні, творчі здібності, формує особистість як кваліфікованого читача.
Учителеві варто вибрати шлях для структурної побудови уроків, що базуються на алгоритмі:
Від зацікавлення  - через здивування – до захоплення і пізнання
  Однією з прерогативних методик, що залучаються для організації сучасного навчального процесу уроку географії, визнано гру. Підґрунтям цього слугують серйозні психологічні дослідження, згідно з якими у грі людину приваблює радість свободи власного “Я“ . Граючись, дитина створює певну ситуацію, видимість. Це проявляється в перенесенні властивостей одних предметів на інші: паличка стає конем, стілець — машиною часу тощо. Гра допомагає учневі відчути власну особистість, “Я”, свої потреби, прагнення, мету, ідеал, а головне, отримуючи насолоду від мистецтва слова, він водночас учиться гармонізувати своє “хочу” і “повинен”, готується до практичного життя, вчиться орієнтуватися в життєстверджуючих поняттях, формує справжній, характерний для світосприйняття ідеал.  
Соціально-естетична значущість уроків географії, на яких використовуються ігрові підходи полягає в тому, що вони пробуджують у дітей потяг до краси, розуміння , виховують в учнів повагу до культурної спадщини інших народів.
На уроках вчитель дає своїм вихованцям не тільки знання з предмету. Водночас це уроки людяності, етичності, моральності, пізнання себе, світу і себе в ньому, уроки всебічного розвитку особистості школяра.
Великого значення для досягнення мети в площині розвитку особистості засобом введення в навчальну діяльність методу гри вчителю варто надавати більшої уваги мотивації навчального процесу. З огляду на це кожний урок розпочинається мотиваційними прийомами зацікавлення, серед яких особливе місце посідає:
жеребкування (для організації груп і вибору завдань): учням по одному пропонується зайти в класну кімнату, вибрати картку з викладеного на столі слова і зайняти місце за столом відповідно до кольору, яким написано слово на картці;
відгадування загадок, придуманих учнями або традиційних;
читання  поетичних рядків (використовується з метою створення відповідної задуму вчителя аури уроку);
прослуховування музичних заставок ..
Такий підхід до організації заняття допомагає створити відповідну ауру для подальшої роботи як багаторольового процесу, де панує монофункціональнй підхід до учня як особистості. Саме такий мікроклімат допоможе учневі заглянути в себе, поміркувати над проблемою вибору й відповідальності за нього.
  
   На своїх уроках педагог, виконуючи покладені на нього вимоги, прагне розвивати творчу уявуздатність ставити перед своїм внутрішнім зором бачене раніше дійство та фантазію учнів , здатність уявити собі те, чого не буває, чого не існує в дійсності кожної дитини. За такої умови творчість учителя  переростає у творчий процес на уроці, на якому розвиваються творчі здібності учнів.
          Все частіше доводиться звертатися до вже не нових, але завжди ефективних форм навчання. Як говорять, усе нове – це добре забуте старе.  Серед  уже відомих активних форм навчання особливе місце посідають дидактичні ігри.  Уміле використання ігор на уроках географії дозволяє вчителю більш ефективно виконувати навчальні та виховні завдання.            
Окремі методики використання інтерактивних форм і прийомів роботи
  1.  на уроках географії


«Кубування»
Навчальна методика, яка пропонує учням відповісти на шість запитань різних типів, що стосуються теми.


Скругленная прямоугольная выноска: Алгоритм роботи 
1. Опиши це.
2. Порівняй це.
3. Підбери асоціації.
4. Проаналізуй (з чого складається).
5. Як його використати.
6. Що в ньому доброго й поганого:
«за»                              «проти»
 
 







                                                                          

Використання:
на етапі усвідомлення, закріплення та контролю знань
.

«Сенкан»
Цей вид роботи використовується як інструмент, щоб спонукати учня до розмірковування над темою. П’ятирядковий неримований вірш складається з одинадцяти слів.

Скругленная прямоугольная выноска: Алгоритм роботи
У першому рядку записується одне слово, іменник, який є темою сенкану.
У другому – записуються два слова, прикметники, які є означеннями теми.
У третьому – учні записують три слова, дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов’язану з темою.
У четвертому – записується фраза, якою висловлюється розуміння теми (чи ставлення до теми). Фраза складається з чотирьох слів.
У п’ятому – записується одне слово, іменник. Синонім (висновок) до теми.
 



  Використання:
                                       на етапі
             актуалізації знань,
                               перевірки д/з,
                                     повторення











                                                


                          
 «Збережи останнє слово за собою»
Методика стимулює міркування та роздуми після прочитаного тексту.



Скругленная прямоугольная выноска: Алгоритм роботи 
Учень, що розпочинав обговорення твми чи описаної у тексті події, вчинку тощо, передає естафету обговорення іншому. Після повного обговорення слово повертається до того, хто починав. Таким чином він отримує право підбити своєрідний підсумок, погодившись з тим, що говорили інші, чи заперечити, доводячи свою думку. Як правило, таке право отримує не впевнений у собі учень, до думки якого в колективі не прислухалися.
 прислухаються.   
 










Використання: на етапі закріплення знань

«Кола Вена»
Навчальна методика, яка використовується для того, щоб навчити учнів різних вікових груп зрозуміти цілісність географічних процесів посередництвом аналізу з обов’язковим синтезом його результатів.

Скругленная прямоугольная выноска: Алгоритм роботи 
1. Вчитель виділяє напрямки (підтеми, проблеми), до вирішення яких необхідно звернутися у розкритті теми. Їхня кількість довільна.
2. Інформація, що стосується кожної проблеми (підтеми, напрямку) заноситься в окреме коло.
3. У спільну частину записується інформація, що стосується усіх виділених складових.  






 







                                               

                                               

                                                



Використання:
 на етапі перевірки домашнього завдання, усвідомлення змісту та закріплення.

 











 «Порушена послідовність»
     Форма роботи спрямована на перевірку знання учнями теми
Скругленная прямоугольная выноска: Алгоритм роботи 
1. Учитель виписує важливі, на його точку зору, поняття  на окремих картках.
2. Кількість карток залежить від обсягу тексту, знання якого перевіряє вчитель.
3. Учням пропонується відтворити з пропонованих частин текст якомога ближче до дійсного.

Використання:
  на етапі перевірки
домашнього завдання






 «Сітка Елвермана»
Стратегія спрямована на організацію дискусії в класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні дібраних ними аргументів.

Алгоритм роботи
Учитель формує проблему над якою працює клас. Для організації роботи учням пропонується користуватися таблицею:
Так
Проблема
Ні




Використання:
під час
вивчення темиГрунти

    Основне застосування ігор – стимулювання інтересу до навчання. Навіть якщо гра не охоплює досить глибоко теоретичних питань, подібно до бесіди або практичної роботи, але отримана оцінка в ході гри пробуджує бажання вчитися, а на тлі оцінок, отриманих за семестр, вона не є вирішальною. І якщо вчитель не хоче погасити у своїх учнів потягу до знань, потрібно використовувати на уроках ігри або хоча б ігрові моменти.

                                Тема . Атмосфера

 1.  Гра   « Географічна  естафета»
 Клас ділиться на три групи. Кожна група одержує однакові завдання. Учні , що сидять за першою партою, відповідають на перше запитання, за другою партою – друге і т. д.
Перемагає команда, що швидше дасть відповідь на всі запитання.
1.      З яких основних газів складається повітря ?
2.      Яке значення для життя на Землі має кисень?
3.      Яке значення для життя на Землі має азот?
4.      Яке значення для життя на Землі має вуглекислий газ?
5.      Перелічіть основні властивості повітря.
6.      Як з висотою змінюється температура повітря?

   2.  Гра « Склади пару»                            
                                          Основні гази атмосфери                                     
                                                                                               



                   78%                                21 %                       0,03%                                                                                                              
                                                                                                                         
                                                                                                      
 



                       ?                                     ?                                    ?

                     

                

    Тема. Теплові пояси
   
   1. Гра  « Чомучка »

*      Чому в тропосфері температура повітря знижується з висотою?
*      Чому на екваторі завжди спекотно , а на полюсах – завжди холодно ?
*      Чому термометр, розташований  на вікні житлового будинку, показує неточну    
       температуру повітря?
*      Чому людям необхідна  інформація про зміни температури повітря?
*      Чому рідина, якою заповнена трубка термометра, рухається вгору або вниз?
*      Чому протягом доби температура повітря змінюється?
*      Чому відбувається зміна пір року?

    2. Гра    « Знайди помилку»        
o   Земна вісь нахилена до площини орбіти під кутом 66˚33/.
o   22 грудня Сонце перебуває в зеніті над Північним тропіком.                                                                         
o   Коли в південній півкулі літо, за південним полярним колом-  полярна ніч.
o   Лінії  тропіків і полярних кіл є умовними.
o   У спекотному тепловому поясі чотири пори року.
o   21 березня в північній півкулі найдовший день.

     3.  Створення сенканів            
      Слово «сенкан» означає вірш із пяти рядків :
     1. Тема ( іменник) – одне слово
     2. Опис теми  ( два прикметники )
     3. Дія , повязана з темою ( три дієслова)
     4. Фраза з чотирьох слів ( висловлює ставлення до теми)
     5. Одне слово –синонім до теми ( висновок)

                     Приклад сенкану:
               Сніг
               Лапатий, пухкий.
               Падає, летить, розтає.
               Різний стан водяної пари.
               Фуга.         

Скласти сенкан . Ключові слова: тропіки, полярні кола, зеніт, рівнодення.

Тема. Атмосферний тиск. Вітер

    1. Гра «Вірю – не вірю»
1. Атмосферний тиск – це сила , з якою повітря тисне на земну поверхню.
2. Атмосферний тиск вимірюється за допомогою барометра Торрічеллі.
3. Вітер – це вертикальне і горизонтальне переміщення повітря з області низького тиску в область високого.
4. Атмосферний тиск знижується з підняттям на 1 км на 10,5 мм рт. ст.
5. Чим більша різниця в атмосферному тиску між  обєктами, тим сильніший вітер.
6. Напрям і швидкість вітру вимірюється за допомогою флюгера
.7. Нормальним атмосферним тиском для всіх точок планети є 760 мм рт. ст.

  2. Міні – практикум
    Покажіть стрілками напрям вітру
                                                В
А                                               *
*                                              720                                             С
800                                                                                             *  
                                                                                                   760  


                          D
                          *740
                                                                                         
   3.   «Географічний практикум»

  Побудувати розу вітрів за даними щоденника спостережень
Пн. -    6
Пд. -    4
Зх . -   12
Сх . -   2
Пн-Зх. -   1
Пн- Сх -   3
Пд – Зх.  -2
Пд-Сх. – 2



   4. Гра «Перевір себе»

   Із низки слів вибрати назви приладів, що вимірюють тиск.

   Термометр, анероїд, флюгер, гігрометр, барометр, снігомірна рейка, опадомір


  5. « Географічний диктант»

   1. Чому в повсякденному житті людина не відчуває атмосферного тиску?
   2. Якої висоти гора, якщо біля її підніжжя атмосферний тиск дорівнює
      760 мм. рт.ст.., а на вершині – 600 мм.рт.ст.?
   3. Як називається горизонтальний рух повітря ?
   4. У якому напрямку дме денний бриз ?
   5.Чим бриз відрізняється від мусона ?
   6. Які постійні вітри дмуть від 30-х широт до екватора?
   7. Чим штормовий вітер відрізняється від урагану?
   8. У якому напрямку дме зимовий мусон?
   9. У яких одиницях вимірюється  швидкість і сила вітру ?
   10.  Скільки на Землі виділяють поясів низького атмосферного тиску ?
         Пояс якого сформувався на екваторі?




  Тема .«Водяна пара, вологість повітря. Хмарність.»

   1.   « Логічний ланцюжок»

       Побудувати логічний ланцюжок

 Причина

  
 Наслідок
 

                                                                                 

                                                                                                                 
  1. Географічний практикум

                                 Задача.
   За температури + 27 С відносна вологість повітря – 33%. Обчисліть  абсолютну  вологість повітря


  3.  « Заморочки з бочки »                     
                    1. Уявіть, що на кухні закипає чайник. Чи правильно буде назвати видиме  скупчення дрібних крапельок води над чайником парою ? Поясніть свою відповідь.
                   2. Чи подобається вам рядок із дитячої  пісні : « Хмари – білогриві конячки».
  Запропонуйте свої порівняння й епітети для характеристики різних видів хмар.
                  3. Водіям іноді доводиться спостерігати таке явище : у місті туману немає, а за містом  суцільний туман – видимість погана. Чим можна пояснити це  явище?         
                   4.  Розрахуйте максимальну кількість води, що може містити повітря у вашій  класній кімнаті за температури + 20 С. Для розрахунку виміряйте ширину,
довжину і висоту класу
                          4.Географічний міні-практикум
               
      Побудувати діаграму хмарності, використовуючи щоденник спостереження
 за погодою і дані за місяць грудень.  Наприклад , 10 днів – ясно;15 днів – мінлива хмарність; 16 днів – суцільна хмарність.                  
                             Тема.  Види опадів.             
                     
  1.  Прийом  « Класифіякація»
              Розмістити приклади  атмосферних опадів на групи
                                                
                                                    Сніг                                                                     Град
           
                            Дощ                               Туман
                                            Роса                                                                    Іній
                                                                                                                                                                                                                         
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

     2.  « Захоплююча географія»

*      « Наймокріше» місце земної кулі – Черрапунджа – невелике індійське селище   південному передгір’ї Гімалаїв.  Тут щороку в           середньому випадає понад  12 тис. мм  . опадів.  Понад 10 млн. Цебер на кожний гектар ! У «рекордний»                 1947 рік кількість опадів тут становила 24 326 мм !
*      Найбільш грозовим місцем є місто Богор на острові Ява, розташоване на північному схилі гори Саланг поблизу столиці Індонезії Джакарти. Тут блискавки спалахують у середньому 322 дні на рік.
*      Гніздом блискавок називають місце , куди грозові розряди б’ють із дивовижною невідступністю. У 1978 р. поблизу фінського селища Оравікоскі за рік розрядилося 2276 блискавок ! Найбільша кількість блискавок за добу – 665 тис. – зафіксована наприкінці липня 1992 р. в місті Карлсруе в Німеччині.
*      На Землі є місцевість, де дощ іде «на замовлення». Це – північно-західна провінція Китаю Юньнань. Дощ починається тут навіть від голосного окрику. Причому випадає тим рясніший, чим сильніший голос. Пояснюєть це тим, що тут у горах Гаолінг, знаходяться озера, які настільки перенасичують  повітря вологою,  що найменший струс цого зумовлює утворення дощових крапель.
*      У  1608 році у Франції над містечком Прованс несподівано випав « кривавий » дощ, який дуже налякав людей. Усі  думали, що з неба ллється справжня кров.  Та незабаром дощ припинився, краплі випарувалися, і ні з ким нічого не трапилося.
*      Якось у Данії протягом 20 хв з неба з дощем випадали раки. У різний час і  в багатьох місцях спостерігали випадки « дощів » з павуків, жуків, жаб та комах. Населення Іспанії, Португалії, Норвегії, Данії не раз діставало даровану            «небесну» їжу у вигляді « дощу» з оселедців.

      3.   Гра « Відгадай, що я»

В  наведених нижче словах літери переставлені місцями. Запишіть ці слова.

               Гінс, драг, манту, йніі, одщ, арсо, жеодлицея,омзор.

4.  Гра « Перестрілка »
       Учні ставлять заздалегідь підготовлені  запитання одне одному. Наприклад ,

             - Які опади конденсуються безпосередньо з повітря?           
             - За допомогою якого приладу вимірюють кількість опадів?

Тема .  Закономірності переміщення повітряних мас, циклони та антициклони

1.     Прийом « Антикросворд »
  Антикросворд – це  кросворд навпаки.  У  клітинках записані слова, до яких треба скласти питання.Учні поділені на дві групи  яким потрібно скласти антикросворд.

І група – з ключовим словом « погода»
ІІ група – « метеорологія»
     
            













Тема. Погода
 1. Прийом « Знайди пару»         

Назва
Опис явища і умови його виникнення
Гроза
Стовп повітря завширки 0,5 км., що рухається з швидкістю кілька сот кілометрів на годину. Всередині повітряний тиск дуже низький, тому ......... затягує нагору все, що зустрічається на його шляху.
Ураган
Тайфун
Циклон
Дощові краплі або градинки із силою бються одна об одну і в хмарі виникає електричний заряд. Електричні іскри пробивають повітря, перескакуючи на іншу хмару або на поверхню землі. Повітря миттєво розігрівається , розширюється і ми бачимо блискавку і чуємо грім.
Торнадо
Кількамісячна відсутність дощів, що може обернутись катастрофою для велтких територій в тропічних широтах.
 Водяні
смерчі
Над теплими тропічними морями починає підніматися і обертатися повітря.  До кінця не зясовано, що спричиняє початок обертання.  Діавметр бур- до 500 км. Швидкість вітру від 15 км/год. біля центру, або ока, до 120 км/год на краях. В центрі обертання, яке має назву « око бурі», - спокійно.
Посуха
Те ж саме, що і торнадо, але ут
ворюється над морем. Між водою і хмарами утворюється водяна воронка.

2.  Прийом « Метеорологічна  лабораторія »
                                Робота в парах
       Завдання 1.  Сформулюйте ознаки,  що віщують ясну погоду ( один учень) та негоду   (другий учень).

Тема «Клімат Землі, фактори його формування»

1. Прийом « Світлофор»
Учням роздані сигнальні картки, якими їм необхідно давати відповіді на запитання.
 Відповідь « Так » - піднімаєте зелену картку, відповідь «Ні» - червона картка, відповідь  « Не знаю»  - жовта.
*    Клімат – це багаторічний режим погоди.
*    Клімат залежить від характеру підстилаючої поверхні та переміщення повітряних повітряних мас.
*    Кліматологія – це наука про погоду.
*    На зміну клімату має вплив господарська діяльність людини.
*    Умовна лінія, над якою Сонце один раз на рік буває в зеніті називається полярним колом.
*    23 вересня – день весняного рівнодення. Оскільки день дорівнює ночі на всій Землі.
    2. Прийом « Юні кліматологи »
Клас поділений на 4 групи.  Кожна група досліджує, як освітлюються  півкулі 22 червня; 23 вересня ; 22 грудня ; 21 березня за планом.
1) Як освітлені Південна і Північна півкулі?
2) Співвідношення тривалості дня і ночі.
3) Як освітлена приполярна частина?
4) Де в цей час Сонце буде в зеніті?
3.  Прийом « Проблемне запитання»
*    Які ще фактори , крім названих на уроці, можуть спичиняти зміни клімату ? Відповідь обгрунтуйте за допомогою конкретних прикладів.
Тема «Кліматичні пояси і головні типи клімату Землі»
   1. Доповни схему, запиши назви головних кліматичних поясів.
                                          Пн.
                                                                                                                   


 


                 


     
                                          Пд.

      2. Прийом « Експрес - тест»   
* Кліматичний пояс, в якому чітко виражені чотири пори року та переважає низький атмосферний тиск:
   а)екваторіальний;
   б) тропічний ;
    в) помірний.
*У троппічному кліматичному поясі опадів зазвичай випадає:
   а) багато;
   б) мало;
    в) помірна кількість.
* У полярних кліматичних поясах температура повітря, як правило:
   а) значно нижча за 0 С;
   б) завжди вища за 0 С;
    в) змінюється в межах 0....10 С.
* У міру просування вглиб материка континентальність клімату:
   а) збільшується;
   б) зменшується;
   в) не змінюється.
* Для морського типу клімату характерні:
   а) спекотне сухе літо та холодна зима;
   б) прохолодне літо та мяка зима;


Тема . Зміни клімату. Люди і клімат.Охорона атмосфери.

            1.   Метод «Мікрофон»
     1 . Від чого , насамперед, атмосфера  захищає Землю?
     2. Якби не було атмосфери, на яке небесне тіло була б схожа Земля за   природними умовами?
     3.Для якого процесу люди та тварини використовують атмосферне повітря? Що потрапляє до атмосфери внаслідок цього процесу?
     4. Що таке штучне забруднення атмосфери?
     5. Яка галузь промисловості найбільш активно забруднює атмосферу?
     6. Який спосіб очищення повітря є найбільш доступним для людини?




                 Тема Гідросфера.

       Гра « П'ятнадцять кроків»
Для цієї гри необхідно відрахувати 15 кроків. Учень повинен пройти цю відстань, з кожним кроком називаючи моря або острови, протоки або затоки. Перемагає той, хто пройде найбільше кроків перелічуючи  географічні об’єкти.

Прийом « Географічний калейдоскоп»
Дано характеристику явища або об’єкта , за якою необхідно назвати це явище або об’єкт .
·        Найбільша ділянка   суходолу – це…
·         Водна оболонка Землі - …
·        Море без берегів
·        Пристрій для занурення на невеликі глибини
·        Підводний апарат для дослідження морських глибин
 Прийом « Склади ланцюжок слів»
Використовуючи номенклатуру з теми «Гідросфера», скласти ланцюжок слів. Наприклад, Амазонка – Азовське – Ейр – Рейн-
Ніл-Лена-Амур і т.д. Виграє той, у кого довший ланцюжок.
   Прийом  « Добери слова-іменники»
З літер слова « Брахмапутра» скласти якомога більше слів за 3-5 хв. Наприклад, пума, брат, хата, брама, храм,хмара тощо). Перемагає той , хто складе більше слів.
Прийом « Чомучка»    
1 . Чому відбувається кругообіг води у природі?
Чому змінюється середня температура поверхневих вод Світового океану із широтою?
2.     Чому в тропічних широтах солоність води вища за середньорічну?
3.     Чому саме шельфова зона Світового океану є найбільш забрудненою7
4.     Чому на річках Північної півкулі правий берег крутий, а лівий положистий?
5.     Прийом « Географічна лабораторія»
6.     За джерелами географічної інформації відшукати приклади різних за поширенням озер України та заповнити таблицю:
Походження
озерної улоговини
Назва озера
Географічне
 розміщення
Річкові(стариці,
дельтові, заплавні)


Карстові


Морські


Льодовикові


Вулканічні


Завальні


Прийом « Мандрівка»
Учні заздалегідь готують матеріал про особливості найбільших річкових систем (у вигляді екскурсії) дотримуючись плану.
1.     Назва. Басейн стоку.
2.     Площа басейну річки.
3.     Основна річка. Протяжність річки. Місце витоку. Місце впадіння.
4.     Особливості природних умов території басейну та їх вплив на гідрологічні характеристики.
5.     Гідрологічний режим.
6.     Найбільші притоки основної річки. Їх коротка характеристика.

7. Характер господарського використання. Екологічні проблеми.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

https://sswww.youtube.com/watch?v=RY_1TIJ5cCs Цікаві факти про Європу