Розробки уроків

Тема: Транспорт України. Види транспорту. Найважливіші транспортні вузли, коридори.
Мета уроку: характеризувати роль транспорту в розвитку господарства країни та в міжнародних перевезеннях; сформувати знання про значення транспорту та його види;
 вивчення понять «транспорт», «транспортний комплекс», «вантажообіг», «пасажирообіг», «транспостний вузол»;
дати уявлення про переваги і недоліки різних видів транспорту; показати своєрідність кожного виду транспорту;
розвивати вміння систематизувати досліджуваний матеріал, просторове мислення, вміння створювати образ об’єкта.
Тип уроку:  урок вивчення та засвоєння нових знань
Обладнання:  карта «Транспорт України» , підручники, атласи, таблиці, схеми,  мультимедійний комплекс, електронний атлас «Географія України. 8-9 клас»
                                                                      Девіз уроку:
                                                                          Знання – це скарб,
                                                               вміння вчитись -  ключ до нього.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Усім доброго дня!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.   За допомогою анаграми відгадайте тему сьогоднішнього уроку:
                      ТОРТНАРСП (транспорт)
2.   Прийом «Мікрофон»
-      Усі ви полюбляєте мандрувати . Хто бажає розповісти про свою мандрівку, зазначивши, які допоміжні засоби використовували при цьому?
-      Отож , із ваших розповідей я зрозуміла,що ви усі прихильники 
подорожей і найбільш поширеним засобом пересування у вас був автомобіль, поїзд.
Отже , транспорт відіграє важливу роль у вашому житті. І тема сьогоднішнього уроку «Транспорт України. Види транспорту. Найважливіші транспортні вузли, коридори.»(слайд 1)
3.Цікава інформація (слайди 3-4)
*    Перша у світі залізниця з’явилася в Англії у 1825 р. В Україні будувати залізниці почали з другої половини XIX ст., перша залізниця, що по­чала діяти в нашій країні, була Львів — Перемишль (нині територія Польщі), рухнаякій відкрився в 1861 р. У 1865 р. було відкрито дорогу Одеса — Балта, що через чотири роки була подовжена до Кременчука, а ще через рік — до Києва.
*    Найдовшим пасажирським залізничним маршрутом в Україні є Хар­ків — Ужгород. Поїзд перебуває в дорозі 33 год 07 хв.
*    Перший автомобіль з’явився в Україні, а разом з тим і в усій Російській імперії, у 1891 р. в Одесі. Це механічне диво купив редактор газети «Одеський листок» В. Навроцький у Франції.
*    Перший великий морський порт в Україні було збудовано в Херсоні в 1778 р. Дещо пізніше порти було споруджено в Севастополі (1784) та Одесі (1794). Нині найбільшим морським портом України є Одеса. В середині XIX ст. вона була найбільшим хлібоекспортним портом Європи. Тепер з одеського порту судна ходять в понад 100 країн світу. Біля Одеси побудовано два аванпорти: Іллічівськ, з якого починається поромна переправа до болгарського міста Варна, що діє з 1978 р. (Ко­жен з чотирьох поромів вміщує 108 залізничних вагонів), та Півден­ний, споруджений у 1980 р. як спеціалізований порт для перевезення хімічних вантажів.
*    Перші регулярні рейси пасажирських літаків на повітряних трасах України почалися в травні 1924 р. за маршрутами: Харків — Полта­ва — Київ та Харків — Єлисаветград — Одеса. Першою міжнародною трасою була траса Харків — Баку — Вензелі (Іран) в 1928 р.
*    Перший метрополітен в Україні було збудовано в Києві. Тепер Київ­ський метрополітен включає три лінії та 43 станції. З 1978 р. працює метрополітен у Харкові, з 1996 р,— у Дніпропетровську.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Більшість із вас, безумовно, користувалася послугами різних видів транспорту, тому ви легко дасте відповіді на такі питання:
1.Інтелектуальна розминка
·        Яку роль відіграє транспорт у житті людей?
·        Чим відрізняється міський транспорт від міжміського?
·        Якими видами міжміського транспорту ви користувалися? Які їхні особливості?
ІV.  Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Транспорту мережу часто порівнюють із кровоносною системою, а транспортні шляхи іноді називають артеріями. Дійсно, тут можна знайти подібність, подібно до кров’яних артерій, транспортні шляхи з’єднують різні частини країни, ними перевозять величезні обсяги сировини, деталей, вузлів і готової продукції. Транспортна система обплутує територію країни й у такий спосіб створює єдиний економічний організм.


Транспорт (з латини  transporto — «переношу», «переміщую», «переводжу») у загальному значенні — переміщення людей і ван­тажів.
Слід підкреслити, що транспорт — галузь матеріального вироб­ництва. Вона забезпечує зв’язки між населеними пунктами, містами, районами, займається перевезенням пасажирів і вантажів
Досить подивитися на карту світу, щоб переконатися: чим вищий рівень розвитку країни, тим густіша її транспортна мережа. В Україні транспорт також має велике значення, адже в її економіці значну роль відіграють такі матеріаломісткі галузі, як чорна металургія, видобувна промисловість, сільське господарство.
Сьогодні ми ознайомимося з транспортним комплексом України, довідаємося про його проблеми і перспективи розвитку.
1.Метод «Мозговий штурм»
·        Які види транспорту розвинені в Україні? 
Учні відповідають, вчитель відтворює схему на дошці (додаток 1)(слайд 5)
Учител ь. На вивчення теми «Транспорт» виділяється чотири уроки. Сьогодні перший урок, урок вивчення нового матеріалу, ознайомимось із   планом вивчення теми (див. додаток 2).(слайд6)
Транспорт — галузь матеріального виробництва. Вона забезпечує зв’язки між населеними пунктами, містами, районами, займається перевезенням пасажирів і вантажів.
Транспорт — одна з найважливіших галузей господарства, що за­безпечує виробничі та невиробничі потреби інших галузей і населення в усіх видах перевезень. Це головне його призначення.
Без транспорту не було б територіального поділу праці. Тільки він може забезпечити обмін товарами між окремими видами внутрішніх і зовнішніх перевезень. Транспорт недаремно називають «кровоносною системою економіки». Він є важливою ланкою соціальної і виробничої інфраструктури.(слайд 7)


Досить подивитися на карту світу, щоб переконатися: чим вищий рівень розвитку країни, тим густіша її транспортна мережа. В Україні транспорт також має велике значення, адже в її економіці значну роль відіграють такі матеріаломісткі галузі, як чорна металургія, видобувна промисловість, сільське господарство.
Сьогодні ми ознайомимося з транспортним комплексом України, довідаємося про його проблеми і перспективи розвитку
За призначенням розрізняють транспорт загального користування. Він перевозить пасажирів, готову продукцію, сировину, напівфабри­кати з місць виробництва до пунктів споживання або подальшої її переробки.
Є внутрішньовиробничий транспорт. Він є складовою промислового транспорту (заводського, виробничого, портового та ін.).
Спеціальний вид транспорту — це медична швидка допомога, по­жежні машини, міліцейська служба, маршрутне таксі тощо.
Є також транспорт особистого користування: легкові автомобілі, трактори та ін
Завдяки рівнинній території в Україні добре розвинена транспортна мережа. За географічним положенням Україна перебуває в дуже вигідних умовах. Цей факт впливає на розвиток її господарства.
Розглянемо основні особливості транспортної мережі України. Транспорт образно називають «кровоносною системою» економіки країни.
2.Робота із словником (слайди 8-9)
Завдання  транспортної системи -  забезпечення стійких зв’язків між окремими галузями й районами країни, своєчасне й повне задоволення потреб господарства й населення в перевезеннях.
Транспортна система – це сукупність усіх видів транспорту, пов’язаних між собою з метою задоволеня потреб населення і держави в перевезеннях пасажирів і вантажів. Вона містить у собі транспортні пункти, транспортні вузли і транспортні магістралі.
Транспортний вузол – це населений пункт, у якому сходяться кілька видів транспорту і здійснюється обмін вантажами між ними.
 Робота різних видів транспорту характеризується певними показниками:
Вантажообіг – показник обсягу роботи транспорту з перевезення вантажів, що обчислюється як добуток кількості перевезених вантажів на відстань певного перевезення (т*км)
Пасажирообіг – показник обсягу пасажирських перевезень транспорту (добуток кількості пасажирів на відстань)
Вантажонапруженість – показник інтенсивності використання шляхів сполучення (вантажообіг на 1км)
.
3.Робота з картою (слайд 10)
- Як ви охарактеризуєте транспортну мережу України?
Україна характеризується досить густою транспортною мережею.
-Давайте спробуємо назвати умови, які сприяють створенню густої транспортної мережі на території України.
Для цього є сприятливі умови: рівнинність території, помірно-кон­тинентальний клімат, наявність річкової мережі. За транспортно-гео- графічним положенням Україна знаходиться в надзвичайно вигідних умовах, що позитивно впливає на розвиток її господарства. Це особ­ливо стосується напрямків зі сходу на захід, з півночі на південь. Тобто Україна є транзитним коридором. А Чорне і Азовське моря є морськими воротами України, через які вона здійснює економічні зв’язки з країнами близького і далекого зарубіжжя.

3.   Метод «Творча лабораторія» (робота в групах)
                 «навчаючи-вчуся» (слайд 11)


Група 1 – залізничний
     Група 2 – автомобільний
     Група 3 – трубопровідний
    Група 4 – повітряний
   Група 5 – морський і річковий
            Ми ознайомились із основними характеристиками різних видів транспорту.
Погляньте на схему. Який вид транспорту залишився поза нашою увагою? Так, це електронний транспорт. Завданням електронного транспорту є транспортування  електричної енергії від місць її виробництва до споживачів. Система електричної мережі України охоплює всю її територію. Потужні ЛЕП пов’язують усі найбільші електростанції як між собою, так і з найпотужнішими промисловими центрами і районами. Також до електронного транспорту відноситься комп’ютерна мережа, передача інформації комп’ютерною мережею.
А ще мені хочеться звернути вашу увагу на міський транспорт – його основне призначення – перевезення пасажирів.
Цікава інформація (слайд 12)
*    Трамвайне сполучення виникло в Україні ще наприкінці ХІХ ст. Перший  трамвай у Російській імперії було введено в експлуатацію в 1892 році в Києві. Нині в 24 містах України працює трамвайне сполучення.
*    Перший тролейбус в Україні було введено в дію в Києві у 1935 році. Зараз тролейбуси перевозять пасажирів у 46 містах України.
*    Більшість міст України має автобусне сполучення.
*    Першу регулярну автомобільну лінію було відкрито в Києві у 1925 році.
*    Найбільш прогресивний і зручний вид міського транспорту – метрополітен. Уперше його було збудовано в Києві. Будівництво розпочалося з 1949 року, першу дільницю відкрито у 1960 році. З 1978 року працює метрополітен у Харкові, а з 1995 року – у Дніпропетровську.
Розглядаючи різні види транспорту ми акцентували увагу на економічній доцільності транспортної системи, її позитивному впливі на розвиток господарства. А чи є негативна сторона стрімкого розвитку транспорту? Дати відповідь на це запитання нам допоможе експерт-еколог (учень який готував  повідомлення)
4.Прийом  «Домашня заготовка»      
Слово надається екологам. «Транспорт і навколишнє середовище»
(див. додаток 3).
Виходячи з цього, яка залежність між витратами палива автомобілями та забрудненням навколишнього середовища?
*    Який вид забруднення?
*    Що ви пропонуєте?
*    Який вихід з такого становища
5.   Робота з підручником.
Клас працює з підручником  над питанням «Проблеми та перспек­тиви розвитку транспорту».
6.   Прийом «Коло ідей»
                На дошці записуються ідеї.
*    Хімічне і шумове забруднення.
*    Шляхи його зменшення.        
*    Транзитні перевезення.
*    Створення транспортних коридорів.
*    Роль електронного транспорту в майбутньому (підключення до Інтер- нету).
*    Реконструкція доріг.
*    Дорожнеча пального — замінники, винайдення нових технологій.
*    Користування рейковими автобусами.
*    Поліпшення соціальної інфраструктури.
*    Дотримання правил вуличного руху.
*    Ці ідеї обговорюються, підбиваються підсумки.

V. Узагальнення знань
1.Кейс – метод
Заповнити таблицю «Переваги та недоліки транспорту»(Додаток4)
(слайд 14)
2.Прийом «Прес»
Поясніть , для яких видів транспорту у нас сприятливі умови для розвитку,  починаючи свою розповідь зі слів:
Я вважаю, що...
Оскільки... Таким чином...
Отже... Ми дослідили...
Випливає...
Пояснюють причини, наводять аргументи, факти, приклади.
Учні називають особливості транспорту(слайд 15)
Сьогодні ми познайомилися з іще однією галуззю народного господарства – транспортом. Транспортна мережа України досить густа, чому сприяє рівнинна територія і транзитне положення держави. Розвинені всі види транспорту. Провідними у вантажоперевезеннях є трубопровідний, залізничний і автомобільний. Кожен вид транспорту має певні проблеми: водний – сезонність, автотранспорт – низька якість доріг, підвищенний ризик аварійності, залізничний – низька маневреність, авіаційний – висока собівартість. Україна прагне зайняти чільне місце у світовому господарстві, для цього необхідна сучасна транспортна система.
VІ. Підсумок уроку.
Оцінювання діяльності учнів
VІІ. Домашнє завдання (слайд 16)
Опрацювати відповідні параграфи підручника ( 45-48)
·        Нанести на контурну карту найважливіші транспортні магістралі й транспортні вузли, що згадуються в матеріалі підручника
·        Підготувати повідомленя за темою «Проблеми розробки екологічно чистих видів транспорту»

                                                                                          



                                                                                      Додаток  2
                              План вивчення теми
v Назва галузі
v Значення транспорту
v Галузева структура
v Робота транспорту
v Історія розвитку
v Характеристика різних видів транспорту (коротка рольова гра)
v Транспорт як фактор впливу на навколишнє середовище
v  Проблеми і перспективи розвитку

                                                                                             Додаток 3                  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Еколо г. Транспорт як фактор впливу на навколишнє середо­вище
Транспорт вважається одним із головних джерел забруднення нав­колишнього середовища. На його частку припадає 60—70 % хімічного та майже 90 % шумового забруднення, що негативно впливає на здоров’я людини.
Найбільшим джерелом забруднення атмосфери вважається автомобільний транспорт. Один бензиновий двигун на 1000 літрів па­лива викидає 200 кг оксидів Карбону, 2,5 кг вуглеводнів, 20 кг оксидів Нітрогену, 1 кг сажі, 1 кг сульфітних сполук. Середня витрата палива на 100 км шляху у вітчизняних легкових автомобілів — 10 л, вантаж­них — 20-30 л, автопоїздів і міських автобусів — 40—50 л.






                                                                                                                      Додаток 4     

Види транспорту
Переваги транспорту
Недоліки транспорту




Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення сучасними приладами та візуально. Місцеві вітри.

Мета: сформувати в учнів уявлення про поняття  «повітряні маси», «вітер», розповісти про вітер і причини його утворення, продовжити  знайомство з будовою метеорологічних приладів (флюгера); формувати вміння будувати розу вітрів; розвивати пам'ять, математичні здібності; виховувати розуміння важливості використання енергії вітру в практичній діяльності людини.

                                     Хід уроку
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.              Задача .
2.              «Інтелектуальна розминка»
Ø  Що таке атмосферний тиск?
Ø  Який тиск вважають нормальним атмосферним тиском?
Ø  Як називається прилад для вимірювання атмосферного тиску?
Ø  З яких шарів складається атмосфера Землі?
Ø  Де знаходиться озоновий шар?
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
1 . Бесіда
§  Чи доводилося вам спостерігати вітер великої сили?
§  Які події і явища супроводжують сильний вітер?
§  Що ви знаєте про утворення вітру?
§  Як можна визначити силу вітру?
§  Як ви вважаєте, чому вітри часто називають мандрівниками ?

ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

       Вступне слово
Угадай, хто це? Він багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчика – ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев;
 А завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з корінням, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Хто ж це ?
Правильно – це вітер, невтомний мандрівник земними просторами. Ніхто з ним не зрівняється за кількістю і довжиною намотаних навколо Землі доріг.
Тепер ближче познайомимося з причинами виникнення вітрів, їхніми різновидами і значенням.
Vивчення  нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1.           Вітер: причини виникнення, напрямки,сила, швидкість вітру.
2.                   Спостереження за вітром за допомогою сучасних приладів та візуально.
3.                   Місцеві вітри.
1. Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру
Прийом «Слово вчителя»
Вітер — це рух повітря відносно земної поверхні й розміщених на ній предметів, переважно в горизонтальному напрямку. Вітер виникає внаслідок різниці між тиском у двох частинах атмосфери над поверхнею Землі. При цьому повітря завжди рухається від району високого тиску до району нижчого тиску. Чим більша різниця атмосфери тиску між ними, тим сильнішим буде вітер,                                                                                    ,
Вітер має важливе значення у формуванні погоди. Це ми всі відчуваємо на собі. Повіє вітер з Арктики — стає помітно холодніше, особливо взимку. Якщо ж вітер із півдня — чекай влітку спеки, а взимку відлиги.  ,
Скрізь на Землі вітер дме не по прямій лінії яка сполучає райони з високим і низьким тиском. Повітря, рухаючись, постійно відхиляється вбік. Це пов’язано з обертанням Землі навколо своєї осі. Під дією сили обертання Землі повітря відхиляється праворуч у Північні півкулі і ліворуч у Південній, тому вітри в Північній півкулі навколо центру низького тиску дмуть в напрямі проти годинникової стрілки а навколо центру високого тиску — за годинниковою стрілкою. У Південній пікулі все навпаки.
Ви, напевно, бачили фотографи Землі з космосу, на яких зобра­жено закручені у спіраль хмари« Це пов’язано з обертанням нашої пла­нети навколо своєї осі.
Розгляньте фото поверхні Землі, які зроблені з космосу. Що ви бачите на цих фотографіях?(Слайд )
Найвідомішими переміщеннями повітря, є циклони та антициклони. Циклони — це величезні вихори повітря, спричинені зниженим тиском. Мінімальний тиск припадає на центр (око) циклону. У поперечнику циклони досягають 1000-3000 км. Проходження  циклонів супроводжується посиленням вітру, опадами, різкими коливаннями температури. Циклони здебільшого рухаються зі швидкістю до 30 км/год.
Антициклон — це зона підвищеного тиску з максимальними його значеннями у центрі. Поперечники антициклонів сягають тисяч кілометрів. Із ними пов’язана малохмарна суха погода. Антициклони нерідко ніби зупиняються над певними районами Землі.
В атмосфері нашої планети завжди є циклони й антициклони. Одні з них  зароджуються, інші зникають, і так без кінця й краю.
2. Спостереження за вітром за допомогою сучасних приладів та візуально
Вітер — одна зі складових погоди, спостережених і вивчених метеорологічними службами. На метеостанціях ведуть постійні спосте­реження за напрямком, швидкістю і силою вітрів. У приземних шарах атмосфери з цією метою використовують флюгер або більш досконалі прилади, наприклад анеморумбометр. Установлюють їх на відкритому місці на певній висоті. .       ( Слайд )
(Учитель демонструє учням флюгер та пояснює його будову.)
 Найважливіші частини флюгера — стержень, флюгарка, пласти­на. За відхиленням пластини можна визначити силу вітру. Флюгарка вільно обертаєтеся на стержні і гострим кінцем завжди спрямована про­ти вітру. Коли йдеться про напрямок вітру, мається на увазі сторона горизонту, звідки він дме. Наприклад, вітер, який дме з півдня,називається південним. У різних районах Землі переважають вітри з різни­ми напрямками. Напрямок вітру змінюється не тільки в просторі, але і            в часі, наприклад, улітку на більшій частині території України пере­важають західні вітри, а взимку – східні.
(Учитель демонструє учням зображення рози вітрів.)                  (  Слайд )
Роза вітрів є графіком, що складається з восьми відрізків, які перетинаються між собою і вказують основні й проміжні сторони горизонту. На відрізках рози вітрів відкладається кількість днів, протягом яких переважав певний напрямок вітру, а потім усі точки поєднуються суціль­ною лінією. Роза вітрів унаочнює уявлення щодо повторюваності вітрів різних напрямків у певній місцевості за певний період часу.
 Прийом «Географічний практикум»
Учитель разом з учнями за даними спостережень за па; дує розу вітрів за місяць і пропонує їм визначити, які вітри переважали у місцевості в цей період та яку погоду вони обумовили.
§   Прийом «Домашня   Заготовка»
Учні виступають із повідомленнями про швидкість і силу
Зразок  повідомлення
Найсильніші вітри на земній кулі відзначаються на Антарктичному  континенті. Холодне повітря зумовлює появу тут постійних і дуже сильних вітрів, особливе взимку, коли їхня середня добова швидкість може перевищувати 40 м/с, а в  окремі моменти — 60 м/с. Далеко   не кожен автомобіль може розвинути таку швидкість. Уже при швидкості ЗО м/с вітер класифікується як ураганний. Разом із низькими температурами повітря ці вітри створююсь надзвичайно суворі природні умови в Антарктиді.
§   Прийом «Мозковий штурм»
Учні об’єднуються в групи і формулюють відповідь на запитання
§   Яке значення мають вітри?
(Учитель доповнює відповіді груп.)
§   Прийом «Слово вчителя» (продовження) 
Переміщаючись на величезні відстані, вітри переносять тепло і            вологу, перемішують води у Світовому океані, беруть участь у процесі формування різних форм рельєфу. Вітер виносить із міст забруднене промисловими підприємствами й автомобілями повітря. Основною перевагою вітру є його повсюдне поширення і невичерпність, тому люди  здавна використовували його енергію. Він надає руху вітрильним суднам, переміщує сухопутні вітрильні візки - буєри, примушує оберта тися вітродвигуни. Ще в Стародавньому Єгипті використовували вітряні двигуни для подавання води на поля. Вітер надавав руху жорнам млинів,  що змелювали зерно на борошно, кавові зерна, деревину на натуральну фарбу для ниток і тканин тощо.
У наш час енергія вітру використовується для вироблення електроенергії. Особливо широкого розвитку це набуло в одній із країн Західної Європи — Нідерландах. В Україні вітрова станція побудо­вана в Криму — поблизу озера Донузлав, у Донецькій області — поблизу Азовського моря, в Одеській області — поблизу Чорного моря.
На жаль, поки що енергія вітру використовується недостатньо. Є і негативні моменти в діяльності вітрів: сильні вітри на морях неодноразово ; спричиняли аварії кораблів, на суходолі знищували насадження, руйнували цілі населені пункти.  Вітер катастрофічної сили – одне із  найнебезпечніших для людини явищ природи. Неодноразово відзначалися випадки, коли вітер піднімав у повітря автомобілі й автобуси,  виривав із корінням столітні дерева, валив підйомні крани. Із величезною швидкістю рухається повітря всередині невеликих, але надзвичайно потужних вихорів — смерчів. В Америці, де вони є досить поширеним явищем, ці вихори дістали назву «торнадо»; Вихор діаметром понад 100 м «усмоктує» пісок, ґрунт, плоди  дерев, дрібні предмети. Нерідко трапляються випадки, коли смерч піднімає в небо воду з водойм із живими організмами.  У результаті випадають «дощі» із жаб, оселедців. Швидкість, повітря в такій повітряній «каруселі» іноді досягає швидкості пасажирського літака, із метою зменшення наслідків таких вітрів людині необхідно їх вивчати, навчитися вірогідно прогнозувати їхнє формування і розвиток. Особливо важливе значення це має для діяльності авіаційного і морського транспорту, сільського господарства.
 Прийом «Географічні« кінозал»                                     
Учитель організовує перегляд короткого відеофрагмента про тор- !о з подальшим його обговоренням
3. Місцеві вітри (Слайди).

(Розповідь учителя супроводжується запитаннями до учнів, за­вданнями для роботи зі схемою).
У земній атмосфері виділяють постійні й змінні вітри. Перші пов’язані з основними поясами атмосферного тиску на Землі. Вздовж екватора простягнувся пояс низького тиску. Далі на південь і північ ат­мосферний тиск підвищується і досягає максимуму близько 30—35° північної і південної широти. Потім тиск знову знижується, досягаючи найнижчих значень у поясі 60—65°, а до полюса знову підвищується.
Ми вже знаємо, що головною причиною утворення вітру е нерів­номірність атмосферного тиску на земній поверхні, причому чим більшою є різниця тисків, тим сильніший вітер. Оскільки атмосферний тиск залежить від температури повітря,в основі виникнення вітру ле­жить різниця в нагріванні окремих ділянок земної поверхні. Переко­натися в цьому ви зможете, розглянувши схему утворення вітру на при­кладі бризу.
(Учитель організовує роботу учнів зі схемою утворення бризу.) (Слайд)
Бриз - це легкий вітер, що формується на березі моря, озера або іншої великої водойми. Він охоплює смугу поверхні водного простору
і суходолу завширшки в кілька кілометрів. Найкраще спостерігати бриз у сонячний  літній день: поверхня суходолу швидко нагрівається стає таким гарячим що без взуття довго не встоїш. Температура повітря над суходолом зростає. Повітря розширюються, легшає і піднімається нагору -  над суходолом утворюється область низького атмосферного тиску. Температура води значно нижча, тому і повітря над більш прохолодне, отже  ,більш важке. Над водою формується область високого тиску. Подібно до річки, що стікає з гір на  рівнину, повітря починає переміщуватися з області високого атмосферного тиску в область низького. Різниця в атмосферному тиску між суходолом і водоймою незначна, тому бриз дме зі швидкістю до 6 м/с він колише листя,  жене до берега невеликі ХВИЛІ.

§   Поясніть, де в цей час перебуває повітря, що було над суходолом.
Воно піднімається вгору, остигає і на висоті 1—2 км розтікається в різні боки. Частина його опиняється над водою, на місці повітря, що вітер поніс у бік суходолу. Так утворюється денний бриз. Уночі ситуація змінюється. Поверхня суходолу швидко остигає, і над ним утворюється область високого атмосферного тиску, а над водою формується область низького тиску. Нічний бриз у приземному шарі переміщує повітря із суходолу в бік водойми. Бриз можна порівняти з маятником: удень він рухається від моря до суходолу, а вночі — у зворотному напрямку.
Бриз впливає на невелику поверхню завширшки в кілька кілометрів, а є вітри, що діють на території в тисячі кілометрів. Ці вітри- гіганти переміщують повітряні маси — великі частини тропосфери з однорідними властивостями. Розміри повітряних мас можна порівняти з розмірами частини материка або океану, тому, переміщуючись на величезні відстані, вони довго зберігають свої властивості, у першу чергу температуру і вологість. Пригадайте, як узимку мороз змінюється відлигою, а пізньою весною спостерігаються заморозки.
§   Поясніть, як і чому це відбувається;
Ці повітряні маси приносять ту погоду, що е характерною для місць, де вони формувалися. Таким чином, ми ніби опиняємося в тому районі, звідки вони прийшли. Залежно від місця формування виділя­ють кілька типів повітряних мас: екваторіальні, тропічні, помірні; арк­тичні й антарктичні. Назви повітряних мас точно вказують на ши­роти, над якими вони формувалися. Ви вже знаєте, які там середні температури, і зможете визначити, як зміниться температура повітря, якщо над територією України опиняться арктичні або тропічні повітря­ні маси. Переміщуються повітряні маси завдяки дії потужних вітрів. Існування більшості з них пов’язане постійним рухом повітря з поясів із переважанням високого тиску до поясів із низьким тиском. Тому вітри називають постійними.                                               
До постійних вітрів належать пасати, які протягом усього року дмуть в одному напрямку: із тропічних широт  до екваторіальних. Назву  «пасати» зумовило іспанське словосполучення «viento di pasada”, що означає «вітер, що сприяє переїзду». Цей термін широко вживався часів вітрильного флоту, коли мореплавці використовували дію па­тів під час плавань із Європи до Америки.
§   Поясніть, як моряки використовували дію пасатів. Покажіть це на карті;
Пасати надавали руху кораблям: Колумба, Маґеллана, Кука й інших сміливих підкорювачів океану. Учені пояснили процес утворення цих вітрів, спираючись на розуміння причин, що приводять у рух повітря. Але якби пасати віяли під прямим кутом із тропічних широт до екваторіальних, то вітрильники опинилася б біля берегів Африки. Справа в тому, що внаслідок обертання Землі навколо своєї осі потоки повітря відхиляються праворуч у Північній півкулі і ліворуч у Півден­ній. Тому пасати Північної півкулі дмуть не в південному, а південно- західному напрямку, а пасати Південної —не в північному, а в північ­но-західному напрямку.
Крім пасатів до постійних вітрів належать північно-східні, пів­денно-східні й західні вітри. Нас, жителів помірних широт, найбільше цікавлять західні вітри. Теплими зимами попередніх років ми завдячу­ємо саме їм, вони забезпечили постійне постачання на територію Укра­їни повітряних мас із високою для нашої зими температурою. Крім вітрів, що дмуть в одному напрямку, існують вітри, які змінюють на­прямок протягом року.
Мусон, як і бриз, теж можна назвати вітром - «маятником», але він змінює свій напрямок тільки двічі на рік. Його «адреса» — тропіч­ні широти, прикордонні між материками й океанами райони Землі. Особливо активно вони дмуть на берегах Індійського океану, наприклад на півострові Індостан .
 Прийом «Географічний кінозал»
Учитель організовує перегляд картинок  «Чому дме вітер?»
VI.   УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
§   Фронтальне опитування
ü І. Чому вітри відхиляються від свого руху?
ü Що таке «циклон» і «антициклон»? Як вони утворюються?
ü  Чи доводилося вам спостерігати вітер великої сили?         
ü Які події і явища супроводжують сильний вітер?
ü Що ви знаєте про утворення вітру?
ü Як можна визначити силу вітру?'
ü Як ви!вважаєте, чому вітри часто називають мандрівниками?
Прийом «Робота в парах»
Учитель об’єднує учнів у пари і видає, їм картки з твердженнями. Протягом 5 хвилин учні повинні знайти помилки і неточності правильне надписати зверху, заповнити пропуски.   
1.   Атмосферне повітря тисне тільки на тіла і предмети, що розташовані на поверхні Землі.
2.   Силу вітру вимірюють за допомогою...
3.   Атмосферний тиск дорівнює масі стовпа повітря, що тисне.
4.   Із висотою тиск збільшується.
5.   До постійних вітрів належать...
6.   За нормальний прийнятий тиск атмосферного повітря на рівнем моря на широті ... за температури повітря 0°С, що в цих умов становить ... мм рт. ст.
7.   Для вимірювання атмосферного тиску використовується термометр.
8.   Різке зниження тиску передбачає...
9.   До змінних вітрів належать...
10. Якщо тиск повільно, але неухильно піднімається, то протягом двох-трьох днів варто очікувати...
Передаючи один одному уявний мікрофон, учні відповідають на запитання.
1.   Що найбільше запам’яталося на уроці?
2.   Що викликало ускладнення?
Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
  Провести власний дослід : налити  в блюдце 1-2 ложки води  та поставити на підвіконня. Через день подивитися і записати результати.




Тема.            Країни – сусіди України . Польща
Мета:  актуалізувати знання учнів про геополітичне положен­ня України; пояснити особливе значення для України партнер­ських відносин з сусідськими країнами; сформувати в учнів за­гальне уявлення про ЕГП, природно-ресурсний потенціал, особливості населення та демографічні проблеми Польщі; дати оцін­ку природних і соціальних передумов розвитку господарства; роз­вивати практичні уміння працювати з картами атласа і матеріа­лами підручника, вміння визначати позитивні та негативні ознаки ЕГП; виховувати розуміння об’єктивності інтеграційних процесів в Європі.

                                                                          ХІД УРОКУ
I.              Організаційний момент
II.       Актуалізація опорних знань та вмінь

Географічний практикум ( Хто швидше?)
Нанести на контурну карту такі країни Західної Європи: (назвати столиці)
І варіант                                                                                     ІІ варіант
Франція                                                                             Данія
Швеція                                                                              Рим
Мальта                                                                             Іспанія
Ірландія                                                                         Ліхтенштейн
Норвегія                                                                      Австрія
Німеччина                                                                    Нідерланди
2. Географічний ( Цифровий) диктант
Німеччина -5,7,8,9,11,14,17,19,20,24
Велика Британія – 2, 3, 4. 6, 18, 21, 23.
Франція – 1, 10, 12, 13, 15, 16, 22.    
 3. Гра «Так. Ні » Країни Європи.    
Назвати країни з якими Україна межує? 
27 країн Європи вже об’єдналися у Європейський Союз. Цьому пере­дувало багато історичних подій. Ми вивчимо особливості інтеграційних процесів.
Жителі цієї країни дотримуються релігійних канонів, позиція церкви в суспільстві дуже сильна. З великою доброзичливістю ставляться до України, допомагають долучити її до європейської спільноти, надійні ділові партнери України.
Найхарактернішою рисою жителів цієї країни є їх патріотизм та так званий національний гонор. За збиранням картоплі ця країна посідає перше місце у світі.                                                                         ,
Сьогодні ми «побуваємо» у Польщі.
1. Актуалізація опорних знань
    Яке географічне положення Польщі?
    3 якими країнами межує Польща?
    Який рельєф характерний для країни?
     Що відомо вам про історію цієї країни?
     Що спільного між Україною і Польщею?
    Які культурні та історичні місця в Польщі ви хотіли б відвідати?
2.   Метод «Усний журнал»
1.Інтеграційні процеси в країнах регіону, адаптація законодавства, соціальної політики, зміцнення демократії до стандартів ЄС (пояснення вчителя).
Після розпаду СРСР та Варшавського блоку інтеграційні процеси охопили і колишні соціалістичні країни. В  1989 р: за ініціативи Італії було створено Центральноєвропейську Ініціативу (ЦЄІ). До цього між­державного утворення увійшли всі країни Центральної та Східної Європи. Головним завданням цієї структури є підготовка центральноєвропейських країн до участі в ЄС,адаптація законодавства, соціальної політики, зміцнення демократії до стандартів ЄС.
Реалізація інтеграційних процесів відбувається також у межах Цен­тральноєвропейської асоціації вільної торгівлі (ЦЄАВТ), до якої входять  Польща, Чехія, Словаччина, Угорщина, Словенія, Румунія, Болгарія. Зре­штою в 2003 р. в Європейському Союзі було прийнято рішення запросити до інтеграційної системи ще десять країн: Польщу, Чехію, Словаччину, Угорщину, Литву, Латвію» Естонію, Словенію, Мальту та Кіпр, які стали членами ЄС після травня-2004 року.

1)  «Візитна картка Польщі» (ознайомлення із загальними відомостями про країну, демонстрація державної символіки)       (  слайд ) 
2)   Республіка Польща:
а) коротка історія країни (виступ «консультанта-історика»);
б) національний характер поляків (виступ «консультанта-психолога»);
в)  економічний розвиток Польщі (виступ «консультанта-економіста»);
г)  культура, традиції, побут поляків (виступ «консультанта-культуролога»);   '
д)  зв’язки України та Польщі (виступ «консультанта-політолога»);
е)  вирішення енергетичних проблем Польщею (виступ «консультанта- енергетика»).
Коротка історія країни (виступ «консультанта-історика»)
Окремі відомості про заселення території Польщі слов’янськими племенами датуються першим тисячоліттям. Перша польська держа­ва утворилася близько 840 р. під час правління короля Пясте. У X ст. (966), за короля Мешко І,,було прийнято християнство за латинським обрядом. У 1386 р. Великий князь литовський Ягелло був коронований як король Польщі.
У 1569 р. відбулося утворення федеративної польсько-литовської держави — Річ Посполита. Могутньою європейською державою Польща була протягом кількох століть. У XVIII ст. вона втратила незалежність і була розділена між Пруссією, Австрією, Росією, а повстання поляків проти цього нещадно придушувалися.
У серпні 1918 р. Польща проголошена республікою. З 1926 по 1935 кра­їною керував диктатор Ю. Пілсудський. 1 вересня 1939 р. Німеччина, окупувала Польщу. Під час війни країна втратила понад.6 млн людей, майже 40% національного надбання. Було зруйновано 20 тис. промис­лових підприємств, вивезено багато матеріальних цінностей. ,
Після війни Польща розвивалась, спираючись на соціалістичну сис­тему економіки, але 31 грудня 1989 р. країна була перейменована на Республіку Польща, впроваджено ринкові механізми. З 1999 р. є членом НАТО та СОТ (Світової організації торгівлі), а з травня 2004 р. стала повноправним членом ЄС.

                                 Національний характер поляків (виступ «консультанта-психолога»)
Історія дуже вплинула на формування менталітету поляків, їх націо­нальний характер: Найхарактернішою рисою поляків є їх патріотизм.
Вони пишаються своєю історією, що сформувала своєрідну поведінку поляків, яку часто називають «польським гонором». Поляки прагнуть підкреслити, що їх нація нічим не поступається іншим, вони пункту­ально виконують домовленості, на відміну від східних і південно-східних слов’ян. Поляки дотримуються релігійних канонів, позиція церкви в суспільстві дуже сильна. З великою доброзичливістю ставляться до України, допомагають долучити її до європейської спільноти, надійні ділові партнери України.
Економічний розвиток Польщі (виступ «консультанта-економіста»)
Польща, як і інші країни Центральної Європи, перейшла до довго­строкової стратегії економічних перетворень, яка передбачає структурну перебудову, розвиток фінансових ринків, розв’язання проблеми зайня­тості та соціального захисту населення.
Наприкінці 90-х років Польща стала лідером за темпами економічного зростання (пересічно 5,5 %) серед країн регіону. Обсяг ВВП на 2000 рік становив 327, 5 млрд дол., а показник ВВП на душу населення — 8,5 тис. дол. Успіхів досягнуто за рахунок приросту інвестицій більш як на 20 % і споживчого попиту на 7%.
Великі структурні зміни відбулися в промисловості: скоротилася ви­плавка чорних металів, кольорова металургія представлена виплавкою міді й срібла, за обсягами яких Польща посідає перше місце в Європі. У машинобудуванні — шляхобудівельна техніка, турбіни, котли, шахтне обладнання, обладнання для хімічної промисловості та нові галузі — елек­тротехнічне машинобудування, електроніка, автомобілебудування, яке розвивається за рахунок капіталу фірм «Фольксваген», «ОпеЛь», «Деу»,. «Судзукі». У хімічній промисловості переважають галузі неорганічної хімії. Легка промисловість працює на внутрішній ринок, тому обсяги дуже скоротились. Харчова промисловість традиційно закріпилась на ринках Західної та Східної Європи. .
У сільському господарстві серед країн Західної і Центральної Європи Польща посідає третє місце за збиранням зерна й рапсу, четверте — цу­крових буряків і надоями молока, друге — за поголів’ям свиней. За зби­ранням картоплі Польща посідає перше місце у світі.
Культура, традиції, побут поляків (виступ «консультанта-культуролога»)
Неповторною є культурна мозаїка Польщі. Вона може похвалитися багатьма пам’ятками світового значення: історичний центр Кракова, со­ляний рудник Величці, варшавське Старе місто, Старе місто в Замосьці,
Торунь —місце народження Миколи Коперніка, замок Хрестоносців у Мальборку, територія колишнього концтабору Освенцим — Бжезінка, Біловезька Пуща — найдавніший природний заповідник в Європі. .
Цікавим явищем є дерев’яна культова архітектура, польські замки, де відбуваються рицарські театралізовані турніри, королівські резиденції, які збереглися із середньовіччя; музеї, технічні пам’ятки (вузькоколійки, канали).
У Польщі проводиться багато різноманітних музичних заходів: Між­народний конкурс піаністів імені Ф. Шопена — кожні п’ять років, Між­народний фестиваль сучасної музики «Варшавська осінь», концерти органної музики, фестивалі єврейської культури, фестивалі церковної музики, народної творчості горців «Осінь у Татрах».
Побувайте в Польщі і скуштуйте традиційних національних страв. Борщ, суп на борошняній заквасці, з ковбасками, грибний суп, бігус і пиріжки, національна горілка, лікер, пиво. А у місті Живець покуштуйте борщ зі свинячого рила.
Зв’язки України і Польщі (виступ «консультанта з питань міжнародних відносин»)
Інтереси України в Польщі є так само різноманітними, як і інтереси Польщі в Україні.
Основою українсько-польських відносин є зовнішня торгівля. Польща знаходиться серед наших головних партнерів за обсягами зовнішньо-тоговельного обороту.                         ,
Україна експортує до Польщі переважно руди чорних металів (30%), нафту й нафтопродукти (18 %), чорні метали (17,5 %), деревину і вироби з неї (3,8%). Імпортує з Польщі вугілля (18%), папір і вироби полігра­фічної промисловості (12 %), енергетичне устаткування (10%), деревину і вироби з неї (4,6%).
Обсяги інвестицій Польщі в українську економіку за роки незалеж­ності зросли майже в 6,5 раза, досягнувши у 2000 році 56 млн дол., при чому польські бізнесмени віддають перевагу прямим інвестиціям, які є менш ризикованими; порівняно з портфельними вкладеннями.
За станом на кінець 2000 р. в Україні діяло майже 700 підприємств з польським капіталом, у тому числі 478 — од спільні підприємства. При цьому слід зазначити, що для польських підприємств спільні підприємства з українськими партнерами становлять лише 10 % загальної вартості всіх форм, економічного співробітництва. Експорт в Україну перевищує 45 %, а обмін ноу-хау і технологіями менше 2 %.
Польські інвестори не бажають вкладати великі кошти в бізнес України, що за рівнем ризику посідає 125 місце в світі. Сама ж Польща посідає 42 місце. Порівняно високою є концентрація польських інвестицій цій лише в небагатьох регіонах України, зокрема Львівсьіай і Волинській областях.            
Вирішення енергетичних проблем Польщею
 (виступ «консультанта-енергетика»)
Польща домовляється з Данією та Норвегією про спорудження газо­проводу для транспортування палива з родовищ Північного моря.
Українсько-російська газова дискусія спонукає європейські країни прискорювати пошуки джерел енергозабезпечення, що альтернативні російським.
Польща сподівається запустити газопровід потужністю 5 мільярдів кубометрів на рік, яким транспортуватиметься; газ із родовищ  Північ­ного  моря.
Попередній польський уряд також проводив переговори із Норвегією, але відмовився від цього варіанта, назвавши його занадто витратним.
Усний географічний диктант
Учням потрібно продовжити речення.
1) Автомобілебудування в Польщі розвивається за рахунок капіталу фірм... («Фольксваген», «Опель», «Деу», «Судзукі»)
2)  Найдавніший природний заповідник в Європі — ... (Біловезька Пуща)
3)  Кольорова металургія в Польщі представлена виплавкою... за обсягами яких Польща посідає... місце в Європі. (Міді й срібла; перше)
4)   Польща в Європі за збиранням зерна й рапсу посідає місце... за по­голів’ям свиней — ... місце, цукрових буряків і надоями молока —, місце. (Третє; друге; четверте)                                        > ,
5)  За збиранням картоплі Польща перебуває на... місці у світі. (Першому)
6)  У хімічній промисловості переважають галузі,., хімії. (Неорганічної)
7)   3 травня '2004 р. Польща стала повноправним членом... (ЄС/
8)  31 грудня 1989 р. впроваджено ринкові механізми, країна» була пере­йменована на... (Республіку Польща)
9)   1926 по 1935 країною керував диктатор... (Ю. Пілсудський)
10)   1 вересня 1939 р. Польщу окупувала... (Фашистська Німеччина)
11)  Польща стає членом НАТО та СОТ (Світової організації'торгівлі) у... (1999р.)
12) Країна займає провідне місце в Європі за видобутком... (Кам'яного вугілля, сірки, срібла)

V.    Підсумок уроку

VI.    Оцінювання 

VII.         Д/ З

Комментариев нет:

Отправить комментарий

https://sswww.youtube.com/watch?v=RY_1TIJ5cCs Цікаві факти про Європу